LEDER: Det må skje noe med kollektivtilbudet

IKKE BRA NOK: Tromøy har i årevis vært nedprioritert i kollektivsammenheng. Er det mulig å få et bedre tilbud?IKKE BRA NOK: Tromøy har i årevis vært nedprioritert i kollektivsammenheng. Er det mulig å få et bedre tilbud?

En bilfri by krever et fornuftig kollektivtilbud i distriktene. I årevis har Tromøy blitt nedprioritert.

Arbeiderpartiet og de andre ledende partiene har i bystyret flertall for et bilfritt sentrum i Arendal. Arbeidet er i gang og det nyeste kapittelet i historien er innføring av betaling for gateparkering også på kveldstid. Det hindrer neppe folk fra Tromøy til å kjøre til byen og betale prisen for å parkere – vi har stort sett ikke noe annet valg.

Det kreves bil for å forhindre at tidsklemma strammer for hardt på av oss her ute. Både en og to i hver husholdning er ofte nødvendig. Slik er det å bo utenfor politikerdefinerte kollektivakser. Det er et greit nok busstilbud på dagtid. Sannsynligvis vil mange ta buss også på kveldstid om den går ofte nok og korresponderer bedre med ferjene, for eksempel.

I fjor ble det gjort et forsøk i fylkestinget på å få penger til at bussen kan kjøre innom Skilsø på sin ferd vest på øya. Det lyktes dessverre ikke. Kommer du deg til Skilsø må du gå ganske langt på beina for å finne et sted der bussen går. For de eldre er jo det helt uaktuelt. Det er neppe særlig aktuelt hos de unge heller. Når ikke det legges til rette for bruk, velger færre kollektive løsninger.

Kollektivtilbudet på hjul på nattestid i helgene og på dagtid søndager er under enhver kritikk. Skal du hjem fra byen en sen lørdag kveld må du belage deg på å reise før festen i det hele tatt har begynt. Slik har det vært i mange, mange år.

Lokalavisen Geita heier på Høyre-politiker Erik Johan Tellefsen Lindøe fra Torjusholmen, som denne uken går ut og ber om å få nattbuss tilbake. Tromøy er et av få områder i Arendal hvor valget er å ta ferja og gå – eller å gå helt fra sentrum, om du ikke tar kostbar taxi eller legger hendene dine i en risikabel piratdrosje.

En annen politiker, Rune Sævre (SV) tar denne uken opp i bystyret at det må på plass et ferjeanløp i Barbu, slik at det blir lettere komme seg dit både fra Tromøy og Hisøy. Det er et veldig bra at det presses på i denne saken. Ferjeanløpet er bestemt skal komme, det tar bare så lang tid.

Å få folk på Tromøy til sjeldnere å kjøre langt med bil forutsetter flere ting. Det ene kan være å legge til rette for å utvide næringsarealer eksempelvis på Kongshavn og på Tybakken og med det gjøre plass til mer lokal handel. På øya kan en lokal minibussrute sørge for kontinuerlig kollektivtransport til både øst og vest. Vi trenger ikke svære rutebusser her ute med endestasjoner på Rykene og i Sandvigen.

Langs både Tromøysund og Galtesund kan det i fremtiden gå hurtiggående, elektriske ferjer. Disse fergene må gå opp og nede begge sundene hele strekningen. Det hjelper lite om ikke det lages parkeringsområder flere steder langs med rutene. Steder der folk kan både gå, sykle og naturligvis kjøre bil til om de må for å dra til byen. Da kan det bli enda mer attraktivt å bo på Sørlandets største øy.

 

Esben Holm Eskelund

Esben Holm Eskelund

Lokalavisen Geita
Denne artikkelen er 7 år gammel. Informasjonen som fremkommer kan være utdatert.